Interview bijlage NoordZ uitgave van Leeuwarder Courant

Stevige groei door ambachtelijke kwaliteit

Het gaat goed met Weidenaar. Het familiebedrijf in Dokkum is fors uitgebreid. In drie generaties van plaatselijke slagerij tot middelgroot landelijk speler in ambachtelijk droge worst, vers vlees en tal van vleesgemaksproducten. Lieuwe Weidenaar licht de succesvolle combinatie van modern en ambacht toe.

De uitbreiding van 1.000 vierkante meter is bijna klaar. De aanleiding het bedrijf met een derde te vergroten is de stevige groei, legt algemeen directeur Lieuwe Weidenaar uit.

,,We hebben twee bedrijven, Weidenaar Retail en Weidenaar Worst. Met name die laatste groeit de laatste paar jaar als kool en dus moest onze worstmakerij fors uitgebreid en kregen we ook ruimte voor meer koelcellen.”

Het is een rare tijd, erkent hij. ,,Ook wij merken natuurlijk wat er bij onze klanten aan de hand is. De horeca ligt stil, feestjes thuis of op kantoor zijn er niet meer, we zijn met z’n allen een stuk minder onderweg. In alle eerlijkheid, wij lopen behoorlijk goed door, mede door de spreiding van producten en verkoopkanalen.”

Hoe verklaar je de groei? ,,Die wordt vooral verklaard door onze kwaliteit, onze flexibiliteit en de bescheiden omvang van een modern bedrijf. Kwaliteit staat bij ons boven alles, de ambachtelijke kwaliteit van de slagerij zoals we ooit zijn begonnen, blijft bepalend. Niet de prijs, wel de kwaliteit. ‘Nee’ bestaat hier niet, we zijn flexibel, we hebben korte lijnen en een lage overhead. En we zijn relatief klein in vergelijking met veel andere bedrijven in de keten. Supermarkten vinden het prettig zakendoen met Weidenaar, omdat we flexibeler en directer aanspreekbaar zijn.”

Wat groeit het sterkst? ,,De producten van Weidenaar Worst. We groeien extreem met zo’n 20 tot 25 procent per jaar. Gemak en ontzorgen zijn stevig in opmars. Het beste voorbeeld daarvan is wat we leveren aan online supermarkt Picnic. Twee jaar geleden reden we voor 30 pakjes éen keer per week naar Nijkerk. Nu zijn dat zes vrachtwagens per week. Ja, natuurlijk is dat een avontuur, maar we zagen er iets in en dat geloof moet je er in houden. In bredere zin zitten alle Weidenaar- gemaksproducten in de lift, zoals belegde broodjes voor AH-to-Go en benzinestations en de tapas die populair zijn bij Poiesz, AH, Jumbo en Sparwinkels in het noorden.”

,,Daarnaast groeit Weidenaar Retail, waarmee we onze vleesproducten leveren aan de supermarkten, heel gestaag door, ieder jaar met zo’n tien procent. Ja, we doen het goed en daar zijn we trots op. We liggen nu in ruim 1.000 supermarktfilialen door het hele land, dat zegt wat.”

Wat zegt dat? ,,De combinatie van moderne productiemethoden en ambachtelijk slagersvakwerk met vlees van duidelijke herkomst. We hebben onze eigen kwaliteitsmanager, scholen voortdurend onze slagers, vlees zoals onze biefstuk en entrecote snijden we gewoon met de hand en onze droge worst wordt op vuur gerookt. Dat doen we in een modern productieproces met de beste inpakmethodes voor veiligheid en houdbaarheid. Altijd op zoek naar het beste voor de klant: een goed, herkenbaar assortiment dat bepaald wordt door kwaliteit van regionale of biologische herkomst.”