Twee slagersdochters met een duidelijke visie, het imago van vlees mag best iets positiever

Interview met Aukje en Sietske Visser, beide ook dochters van een slager en actief in het familiebedrijf, door Wini Weidenaar.

Aukje (26 en Sietske (27, ze hebben beide blond haar maar dat is dan ook gelijk de enige overeenkomst tussen de beide zussen.

Van bloemschikken naar conceptontwikkelaar voor vlees

Aukje is de creatieve van de twee. Ze begon haar carrière in de bloemen. Eigenlijk is het net zoiets als vlees. Bloemen zijn vers, ze hebben veel aandacht nodig en het is een natuurproduct. Inmiddels werkt Aukje alweer twee jaar in het familiebedrijf. Ze begon bij haar moeder voor de Friese Marktslager maar heeft inmiddels ook haar eigen vleesprojecten zoals het Biologisch Klaverweide en Waddenrundvlees. Het laatste initiatief is ook gelijk de link met Weidenaar maar daarover later meer.

Als klein meisje was ik het liefst achter bij de slagers

Sietske is een echte slager en is actief bij Slachterij Visser en de uitbeenderij in Makkum. Henk en Greetje Visser, vader en moeder, zijn gestart als dorpslager met een winkel in Veenklooster. Hier slachten ze hun eigen vlees. Sietske stond er altijd met de neus bovenop. Inmiddels is de winkel er niet meer en zijn ze naast de Friese Marktslager een slachterij in Dokkum begonnen en een uitbeenderij in Makkum. Sietske is verantwoordelijk voor de kwaliteit. Beide dames hebben een passie voor het familiebedrijf maar hebben de nodige uitstapjes naar andere bedrijven wel gemaakt. Dat is ook nodig volgens Sietske.

‘Je kunt heel veel leren door bij andere bedrijven te kijken.

Zo heb ik bij Detail Result gewerkt op de kwaliteitsafdeling maar ook bij MEYN als procestechnoloog en ik heb bij Vion mijn interne opleiding tot kwaliteitsmanager gedaan.

Het imago van vlees is veranderd

‘Ik stoor mij aan het feit dat het imago van vlees zo slecht is. We doen ontzettend ons best om op de juiste manier het mooiste vlees te leveren maar het lijkt wel alsof men dat niet gelooft. Volgens mij heeft het ook te maken met de opleidingen van bijvoorbeeld de kwaliteitsmanagers. Ze hebben weinig praktijkervaring maar moeten wel advies geven aan bedrijven. Ik zou mijn kennis op dat gebied graag willen delen’ aldus Sietske.

De thermoskan chauffeur

Aukje vult aan. ‘Niet alleen vlees maar ook boeren hebben op dat gebied een slechte reputatie. Terwijl ik juist hele goede ervaringen heb met boeren die goed zijn voor hun koeien. Een mooi voorbeeld vind ik ‘de thermoskan chauffeur’. Deze chauffeur die bij ons de koeien aflevert rijdt heel rustig door de bochten. Als zijn thermoskan blijft staan weet hij dat de koeien ook rustig in de kar blijven staan. Dat is zijn graadmeter. De boer en de transporteur willen dat zijn koeien, zelfs onderweg naar de slachterij, het zo goed mogelijk hebben’.

Pittige discussies maar geen ruzie

Ik ben benieuwd wat heit ervan vindt dat Aukje en Sietkse in het bedrijf actief zijn, met name omdat ze beide goed weten wat ze willen.

De discussies lopen soms hoog op. Als er gasten zijn op het bedrijf denken ze weleens dat we ruzie hebben maar dat is eigenlijk nooit zo.

'Toen wij aangaven dat we echt in het bedrijf wouden was heit apetrots maar daar zal hij niet snel mee te koop lopen’’ aldus Aukje. ‘Hij laat het wel merken maar dan op zijn manier. Dan geeft hij je bijvoorbeeld nog een zelfde project erbij en dan weet je dat je de vorige goed hebt gedaan’ vult Sietske aan.

Waddenrundvlees

Het Waddenrundvlees verbindt Visser en Weidenaar aan elkaar. Op dit moment zijn we met zijn drieën, Aukje, Sietske en ik, bezig met de ontwikkeling en uitrol van een prachtig concept namelijk het Waddenrundvlees. Het idee komt bij de familie Visser vandaan. Ze waren hiervoor op zoek naar een partner die mooie producten van het vlees kan maken en dit kan verkopen aan de retail, deze rol gaat Weidenaar vervullen.

‘Het concept is eigenlijk heel simpel maar juist daardoor zo mooi. Wij kopen koeien in van melkveeboeren die in het zogenaamde Waddengebied gevestigd zijn. De boeren doen aan natuurbeheer, dit houdt in dat de boer op een manier werkt die het behoud en/of de verbetering van de kwaliteit van natuur en landschap stimuleert. Het zogenaamde Waddengebied waar de koeien van het Waddenrundvlees grazen bestaat uit de Waddeneilanden en het gebied vijfentwintig kilometer landinwaarts vanuit de Waddenkust, met name in Nederland maar ook Duitsland en Denemarken vallen hieronder. De koeien van de melkveehouders die Waddenrundvlees leveren lopen tenminste het gehele weideseizoen buiten, dat wil zeggen minimaal 120 dagen van het jaar en tenminste zes uur per dag’ aldus Aukje.

Binnenkort hopen we de eerste producten bij een supermarktketen onder te brengen zodat iedereen van dit bijzondere stukje vlees kan genieten.

Plannen voor de toekomst?

Naast de introductie van het Waddenrundvlees zijn de dames druk bezig met allerhande nieuwe projecten. ‘In een familiebedrijf zit je nooit stil, sowieso geldt dat voor de vleeshandel want elke dag is anders. Voorlopig blijven we actief binnen het familiebedrijf en hopelijk net zo lang totdat wij het weer over kunnen dragen’.

Wini Weidenaar

  • VolgendeAfscheid Bertus Stelwagen
  • VorigeBiologische Knoflook droge worst